I/14H Liberec: Zkapacitnění okružní křižovatky Kunratická pod kontrolou TDS a BOZP

Projekt I/14H Liberec, zkapacitnění OK Kunratická řeší přestavbu jedné z nejzatíženějších křižovatek na trase mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Stávající tříramenná okružní křižovatka na silnici I/14 v městské části Kunratická dlouhodobě nevyhovovala intenzitám dopravy – podle posledního sčítání zde denně projíždí zhruba 20 000 vozidel a v dopravních špičkách se vytvářely výrazné kolony.

Cílem stavby je navýšení kapacity křižovatky, zlepšení plynulosti a bezpečnosti provozu a zároveň zajištění napojení nové obytné zástavby Nová Kunratická.

Technické řešení

Ze stávající tříramenné okružní křižovatky vzniká turbo-okružní křižovatka se čtyřmi rameny. Nové čtvrté rameno slouží k dopravnímu napojení rozvíjeného obytného souboru Nová Kunratická, čímž se předchází dalšímu zatěžování okolních křižovatek. 

Geometrie křižovatky je upravena tak, aby umožnila vedení dvou jízdních pruhů v okružním pásu i na hlavních vjezdech. Vnější průměr křižovatky se zvětšuje z přibližně 54 m na 62 m, což spolu s rozdělením proudů pomocí vodicích dělicích pásů umožní vyšší kapacitu při současném snížení kolizních bodů oproti klasickému jednopruhovému objezdu. 

Součásti úpravy okružní křižovatky

  • kompletní obnova konstrukčních vrstev vozovky v ploše křižovatky a přilehlých větví,
  • úprava odvodnění včetně přeložek či doplnění odvodňovacích prvků,
  • úpravy dopravního značení a osvětlení,
  • úprava napojení přilehlých komunikací a přístupů.

 

Organizace výstavby a investiční náklady

Stavba je vedena jako liniová na úseku cca 0,4 km silnice I/14H. Stavební práce probíhají za provozu s etapizací a dočasnými dopravními omezeními. Omezení byla zahájena v září 2025, v průběhu podzimu probíhají práce při zúžených pruzích a dílčích uzavírkách příjezdových větví; dokončení stavby je plánováno v průběhu léta 2026. 

Investorem projektu je Ředitelství silnic a dálnic s. p., zhotovitelem stavby je STRABAG SIS a.s.. Hodnota smlouvy na stavební práce činí přibližně 45,4 mil. Kč bez DPH (cca 54,9 mil. Kč včetně DPH).

Úloha Quality Management

Na projektu zajišťuje společnost QM-4C, s.r.o. (Quality Management) činnosti technické podpory zadavatele v oblasti technického dozoru stavebníka, kontroly nákladů a koordinace BOZP. Nositelem těchto činností je Ing. Aleš Bednář, který na stavbě působí jako:

  • technický dozor stavebníka (TDS) – kontrola souladu prováděných prací s projektovou dokumentací a technickými normami, dozor nad technologickými postupy a kvalitou provádění,
  • rozpočtář – kontrola oceňování stavebních objektů, změnových listů a dopadů změn na rozpočet stavby,
  • koordinátor BOZP na staveništi (KOO BOZP) – nastavení a kontrola plnění požadavků bezpečnosti práce, vedení dokumentace BOZP a koordinace účastníků výstavby.

Důraz je kladen zejména na udržení kvality provádění v podmínkách etapizace za provozu, řízení rizik spojených s dopravní zátěží a zajištění souladu stavby s požadavky zadavatele i příslušných předpisů.

Turbo-okružní křižovatka Kunratická po dokončení zvýší kapacitu průjezdu, zkrátí zdržení v dopravních špičkách a zlepší bezpečnost na jedné z klíčových křižovatek v liberecké aglomeraci.

Související články

Náš tým

Aleš Bednář

jednatel / generální ředitel

pozemní stavby, dopravní stavby

Máte zájem o více informací?

Kontaktujte nás! Rádi vám poskytneme podrobnosti o našich službách a možnostech spolupráce. Jsme tu, abychom vám pomohli s vaším projektem!

+420 488 055 515